Asiakasneuvojan työ Postilla ylitti odotukset
3.2.2025
Kesätyö voi olla paljon enemmän kun vain tilaisuus ansaita rahaa – se voi olla ensimmäinen askel kohti unelmien urapolkua. Monelle kesätyökokemus avaa ovia, tuo arvokkaita oppeja ja joskus jopa johdattaa täysin uusille urapoluille. Pääsimme kuulemaan Postin asiakasneuvonnassa kesäsesongissa työskennelleiden Mikon, Julian ja Mikko H:n kokemuksia sekä mietteitä asiakasneuvojan työnkuvasta. Muun muassa aikaisempi kokemus asiakaspalvelutyöstä, mielenkiintoiselta vaikuttava monikanavainen työ sekä etätyön mahdollisuus houkuttelivat heitä hakemaan kyseiseen tehtävään. Tämä on heidän uratarinansa.
Monipuolinen työnkuva mahdollisti roolissa kehittymisen
Postilla asiakasneuvojan työpäivä koostuu pääsääntöisesti asiakaspalvelusta kolmen eri kanavan kautta: puhelimitse, chatissa ja sähköpostitse. Työpäivien monipuolisuutta sekä vaihtelevuutta tukee se, että asiakaskunta koostuu sekä yritys- että henkilöasiakkaista ja heitä palvellaan useiden kanavien välityksellä. Tärkeintä roolissa on kuitenkin osata suhtautua tilanteisiin oikealla asenteella. Työ on ennen kaikkea aitoa auttamista sekä ongelmanratkaisua. Erityisen palkitsevaa työssä on ollut haastavien tilanteiden ratkaiseminen, sillä se tuo merkitystä työhön – autetaan niin yrityksiä liiketoiminnassaan kuin kuluttajia heidän arjessaan.
”Työ on ollut mielekkäämpää, mitä entuudestaan odotin. Parasta työssä on se, että rooliin kuuluu monipuolisesti tehtäviä. Päivittäin tulee vastaan erilaisia pulmia, joita pääsee ratkomaan, mikä pitää mielenkiinnon yllä. Kokemus tuo varmuutta ja hienointa on ollut huomata oma oppimiskäyrä. Koko ajan kehittyy, mikä on kasvattanut työssä itsevarmuutta. Tekemällä oppii! ” Mikko tiivistää.
Julialle työ oli jo entuudestaan tuttua, sillä hän on työskennellyt Postilla aikaisemminkin samoissa tehtävissä. Uuden työpaikan etsimisen tullessa jälleen ajankohtaiseksi asiakaspalveluneuvojan rooli tuntui luonnolliselta valinnalta. Aiempi kokemus antoi vahvan pohjan, ja kiinnostus alaa kohtaan sai hänet tarttumaan tilaisuuteen.
”Työ on vastannut odotuksiani – tuntui kuin olisi palannut juurilleen asiakaspalvelutyössä. Tehtävät olivat tuttuja, mutta samalla olen päässyt kehittymään ja kartuttamaan osaamista siitä, mistä aloitin,” Julia iloitsee.
Postilla työyhteisöltä saa päivittäin tukea
Hyvät esihenkilöt ovat tukeneet roolissa kehittymistä tarjoamalla laajasti koulutusmahdollisuuksia, joihin on ollut helppo tarttua. Mitä pidempään työssä on ollut, sitä palkitsevammaksi se on muuttunut. On ollut myös mahdollista itse esittää toiveita lisäkoulutuksista peruskoulutusten ohella, ja niitä pyritään huomioimaan parhaalla mahdollisella tavalla. Esihenkilön kanssa on lisäksi ollut kuukausittain tilannekatsauksia, josta on saanut tärkeää tukea työhön.
”Työyhteisö on todella mukava, ja aina on kiva tulla toimistolle. Voi olla täysin oma itsensä, ja vaikka meillä onkin erilaisia persoonia, kaikki ovat aina valmiita auttamaan niin toimistolla kuin Teamsissä,” Julia kertoo.
Työssä voi toisinaan kohdata myös haastavia asiakastilanteita. Esihenkilö on ollut haastavissa tilanteissa aina tukena ja on voinut pyytää lyhyen tauon, jotta saa hetken hengähtää. Myös työkaverin kanssa keskustelu voi helpottaa, sillä vertaistuki auttaa käsittelemään vaikeita tilanteita ja jatkamaan työpäivää kevyemmällä mielellä.
”Työympäristö ja työyhteisö ovat Postilla erinomaisia. Työkaverit auttavat aina, ja esihenkilö on tukena joka tilanteessa. Meillä on kerran kuukaudessa yhteinen toimistopäivä koko tiimin kanssa, ja lisäksi käymme toimistolla kerran viikossa. Se tarjoaa hyvän tilaisuuden tavata tiimiläisiä ja muita kollegoita,” Mikko H. puolestaan kuvailee.
Biisonin kautta työllistyminen oli erityisen helppoa
Mikko, Julia sekä Mikko H. ovat kokeneet, että Biisonin kautta työllistyminen sujui helposti. Biisonilta sai rekrytointivaiheessa kattavasti tietoa työtehtävästä sekä selkeitä vastauksia askarruttaviin kysymyksiin. Yhteydenotto on ollut erityisen helppoa ja vaivatonta. Kaiken kaikkiaan keskustelut Biisonin kanssa ovat olleet todella antoisia, ja niissä on saanut tarvitsemaansa tukea.
”Biisoni hoiti älyttömän nopeasti rekrytoinnin ja minulle soitettiin lähes heti hakemuksen jättämisen jälkeen. Yhteyshenkilön kanssa on ollut helppo kommunikoida, eikä ole ollut mitään ongelmia. Kysymyksiin on saanut aina vastauksen,” Mikko H. kertoo.
Kokemustensa pohjalta he suosittelisivat sekä Postia että Biisonia ehdottomasti muillekin. Työhön ei tarvitse erillistä koulutusta taustalle ja työssä oppii tekemällä. Työ sopii hyvin kaikille, jotka pitävät ihmisten parissa työskentelystä ja ovat valmiita haasteisiin!
”Olen todella tykännyt tästä työstä ja voin suositella sitä muillekin! Biisonin kanssa yhteistyö on sujunut hyvin ja Postilla uusia koulutuksia tulee jatkuvasti, mikä auttaa kehittymään ja tekee työstä entistä mielekkäämpää,” Mikko tiivistää.
Postin kesärekry asiakasneuvojan rooliin on jälleen auki! Hae kesäksi töihin Postille täältä.