Syksyn rekrytointi – 5 vinkkiä tehokkaaseen rekrytointiin

Syksy on usein vilkasta aikaa yritysten rekrytoinneille, sillä lomien jälkeen yrityksissä käännetään katse taas tiukasti kohti vuoden loppuun saattamista ja uuden vuoden suunnitelmia. Siinä, missä rekrytointi on syksyllä otollista yrityksille, on se myös hyvin kilpailtua aikaa, joka luo rekrytointiin oman twistinsä. Uusien työntekijöiden löytäminen perinteisin keinoin voi olla haastavaa, joten tässä viisi vinkkiä, joiden avulla onnistut myös syksyn rekrytoinneissa.

1. Ennakoi

Mikäli mahdollista, aloita rekrytointi jo hyvissä ajoin ennen syksyä – edes vaikka luonnostelemalla työpaikkailmoitus valmiiksi ja tekemällä taustatyötä siitä, missä ja miten kohderyhmääsi kannattaa puhutella. Suurin osa yrityksistä herää rekrytointiin vasta lomilta palattuaan, joten ennakointi on syksyn rekrytointia ajatellen iso kilpailuvaltti. Sekä aktiiviset että passiiviset työnhakijat kuitenkin katselevat mahdollisuuksia koko kesän ajan, joten suuremmalla todennäköisyydellä saavutat heidän mielenkiintonsa olemalla hyvin valmistautuneena ja ajoissa liikenteessä. 

2. Määrittele avoimet työpaikat selkeästi

Avoimen työpaikan määrittely on tärkeä vaihe rekrytointiprosessissa ja se auttaa houkuttelemaan oikeanlaisia työnhakijoita. Kirjoita selkeä, yksityiskohtainen ja yrityksesi näköinen tehtävän kuvaus, joka kertoo työn sisällöstä, vastuualueista ja odotetuista tuloksista. Määrittele myös työn sijainti, työaika ja mahdollinen matkustusvaatimus. Erota välttämättömät vaatimukset niistä, jotka ovat toivottavia tai lisäetuja. Kerro myös muista työsuhde-eduista, kuten terveysvakuutus, lounasetu, joustavat työajat tai mahdollisuus etätyöhön.

3. Erottaudu kilpailijoista

Siinä, missä työnhakijoiden on tärkeä erottautua edukseen muista hakijoista, on myös yrityksen tärkeää erottautua kilpailijoista. Erityisesti erottautuminen korostuu silloin, mitä kilpaillumpi rekrytointi on. 

Pystyt erottautumaan eduksesi mainitsemalla palkkatason tai palkkahaarukan, jotta hakijat saavat käsityksen työn taloudellisesta puolesta. Ilmoita myös selvästi, miten hakuprosessi etenee, kuten hakuaikataulu, haastatteluvaiheet, yhteystiedot tai odotettu aloituspäivä. Tämä auttaa hakijoita valmistautumaan ja antaa heille tietoa siitä, milloin he voivat odottaa kuulevansa tehtävästä.

4. Kehitä työnantajamielikuvaa

Varmista, että yrityksesi verkkosivut ja sosiaalisen median profiilit heijastavat yritysilmettäsi, arvoja ja kulttuurianne. Nykyaikaiset työnhakijat tutkivat usein näitä ennen hakemuksen lähettämistä.

Voit lukea lisää työnantajamielikuvasta ja sen rakentamisesta täällä.

5. Mainosta rohkeasti

Työpaikkailmoitteluun ja rekrytointimarkkinointiin pätee samat säännöt kuin mihinkä tahansa muuhunkin markkinointiin: jos kukaan ei tiedä avoimesta työpaikasta, ei sitä voida myöskään hakea.

Etsi siis rohkeasti yrityksellenne sopivat markkinoinnin kanavat ja houkuttele hakijoita maksetun mainonnan avulla. Käytä analytiikkaa ja tilastoja ymmärtääksesi, mitkä rekrytointikanavat toimivat parhaiten ja missä kanavissa saat eniten hakemuksia. Jatkuva seuranta auttaa optimoimaan rekrytointiprosessiasi ja parantamaan tuloksia ajan myötä.

Syksyn rekrytointi ja kilpailu uusista työntekijöistä helpottuu, kun otat käyttöön nämä viisi vinkkiä. Mikäli rekrytointi tuntuu työläältä tai tuloksia ei ponnisteluista huolimatta tule, valitse ulkoinen rekrytointi ratkaisemaan haasteesi. Tutustu Biisonin rekrytointipalveluun täällä!

Olemme täällä sinua varten