Timantit on ikuisia – työnhakuprosessi ei. Miten työnantajan pitäisi muuttua työnhaun mukana?
15.3.2022
Työnhaku on prosessi, joka muuttuu ajan ja rutiinien muuttuessa. Työnhaku heijastaa sen ajan tarpeita, mutta tarpeiden ja asetelmien muuttuessa, tulee myös työnhaun muuttua. Rekrytoinneissa pärjäävät ne työnantajat, jotka uskaltavat tarttua tilaisuuteen ja muokata omia prosessejaan notkeasti. Millaisia ovat nykyajan rekrytointiprosessit ja miten yrityksesi tulisi muuttaa käytäntöjänne palvellaksenne nykyajan työnhakijoita?
Huolehdi työnantajamielikuvasta
Työnantajamielikuva on pitkän ajan markkinointia yrityksestäsi. Työnantajamielikuvan tarkoituksena on tehdä yrityksestäsi tunnettu, mutta ennen kaikkea haluttu työpaikka työnhakijoiden keskuudessa. Kyseinen markkinointi ei tarkoita kalliita mainoksia ja teipattuja autoja, vaan ihan ruohonjuuritason mielikuvan muuttamista. Työnhakijat etsivät tietoa yrityksistä netistä ja verkostoiltaan, joten nykyisten ja entisten työntekijöiden mielipiteillä sekä kaduilla kulkevilla huhuilla voi olla isokin vaikutus hakijamäärään.
Pohdittavaksi: miten yrityksessäsi huolehditaan työntekijätyytyväisyydestä ja miten entisiä työntekijöitä kohdellaan? Teettekö aktiivista markkinointia, jossa työnantajamielikuva on yhtenä osana vai suuntaatteko kaiken viestin asiakkaillenne?
Notkista prosesseja ja huolehdi hakijakokemuksesta
Elämme työnhakijan markkinassa. Tällä hetkellä työnhakijoita on vähemmän saatavilla eli avoimia paikkoja ei välttämättä saada täytettyä osaajapulan takia. Yksi keino karkottaa viimeisetkin kiinnostuneet hakijat, on ylläpitää pitkiä rekrytointiprosesseja huonolla viestinnällä höystettynä.
Hätiköidyn rekrytointipäätöksen tekeminen on riski, mutta niin on valitettavasti myös pitkät ja raskaat rekrytointiprosessit. Nämä prosessit voivat sisältää monia eri haastattelukierroksia tai mahdollisesti raskaita työnäytteitä. Ei ole kerta tai toinenkaan, kun hakuprosessissa ollut hakija vetäytyy hausta pitkän ja monivaiheisen prosessin seurauksena. Joskus pitkät prosessit ovat kuitenkin ymmärrettäviä, mutta näissä tapauksissa korostuu jatkuva ja läpinäkyvä kommunikointi. On tärkeää pitää hakija ajan tasalla ja tietoisena siitä, että hän on edelleen mukana prosessissa sekä avata syitä pitkittyneelle rekrytointiprosessille. Näin hakija tietää missä mennään ja riski hakuprosessista vetäytymiseen pienenee. Hyvä hakijakokemus vaikuttaa myös hakijan päätökseen ottaa tarjottu työpaikka vastaan tai hakea yritykseen uudelleen.
Pohdittavaksi: montako haastattelukierrosta olet ajatellut järjestää? Mieti etukäteen ketkä kaikki osallistuvat päätöksentekoon ja keiden on haastateltava kandidaattia – voisiko näitä haastatteluja yhdistää, vaikka videohaastattelun muodossa? Voisiko työnäytteistä luopua tai saisiko niistä jotenkin kevyempiä?
Avoimuutta palkassa
Palkkakeskustelu on tällä hetkellä esillä useastakin eri syystä. Palkka-avoimuuden toteutuminen on vielä pitkissä puissa, mutta palkan, palkkahaitarin tai edes palkkarakenteen avaaminen työpaikkailmoituksessa nostaa tutkimusten mukaan hakemusten määrää ja vaikuttaa saamamme hakijapalautteen perusteella positiivisesti työnantajamielikuvaan ja hakijakokemukseen. Palkan kertominen avoimesti myös säästää sekä sinun että työnhakijan aikaa, kun molemmat osapuolet ovat palkan suhteen samalla sivulla heti rekrytointiprosessin alusta lähtien.
Duunitorin (2021) teettämän tutkimuksen mukaan 91 % vastaajista toivoo palkkatason ilmoittamista ilmoituksessa ja palkka onkin yksi tärkeimmistä kriteereistä työpaikan valinnassa. Palkka-avoimuus on keino erottua kuumilla työmarkkinoilla ja tieto palkasta voi houkutella myös niitä työnhakijoita, jotka eivät juuri nyt ole aktiivisessa työnhaussa.
Ei kuitenkaan syytä huoleen, palkkaa ei tarvitse määritellä ilmoituksessa euron tarkkuudella vaan voit antaa arvion haitarin muodossa ja neuvotella kandidaatin kokemusta ja osaamista vastaavasta palkasta normaalisti myöhemmin prosessin edetessä. Euromääräisen haitarin lisäksi voit myös avata palkkausta sanallisesti ja kertoa esimerkiksi perus- ja tulospalkan suhteesta kokonaispalkassa.
Tarvitsetko apua rekrytointiin? Tutustu palveluihimme ja ota yhteyttä!