Mugellosta Iittiin

Yksi pitkäaikaisista unelmistani toteutui kesäkuussa, kun pääsin ystävieni kanssa seuraamaan Mugellon radalla ajettavaa legendaarista Italian Moto GP:tä. Valentino Rossin kotikisa saa italialaisfanit sekoamaan täysin ja karnevaalit rata-alueella kestävät koko viikonlopun. Suurin osa faneista saapuu paikalle jo perjantaina ja telttailee radan ympäröimillä kukkuloilla läpi viikonlopun. Musiikki soi, ruoka ja juoma maistuvat ja tunnelma on katossa!
 
Kaikesta tästä hauskanpidosta huolimatta paikalla näkyy paljon lapsiperheitä ja ördääminen on minimissään. Tämä sama näky toistuu myös melkeinpä missä vaan urheilutapahtumassa maailmalla. Urheilutapahtumat tarjoavat faneilleen huomattavasti enemmän kuin itse pelin tai kilpailun.

Suomessa valitettavasti elämyksellisyys on laahannut usein perässä ja se näkyy viimein lopuksi kassaan kertyneissä euroissa. Tästä pääosin käy kiittäminen viulun kielen kireää regulaatiotamme ja vahvasti ”asiakasta osallistavaa” palvelukulttuuria. Siinä missä USA:ssa voit baseball ottelussa ostaa hodareita, sushia, olutta, virvokkeita tai vaikka mitä omalta penkiltäsi, niin täytyy Suomessa ryysätä erätauolla pamplonadan hengessä porstuan läpi jonottamaan karjalaa muovituopista. Siinä vaiheessa, kun vihdoin oma vuoro jonossa koittaa, niin summeri soi pelin jatkumisen merkiksi. Oluesta kolmasosa sierainten kautta sisään, hodari väärään kurkkuun ja rynnistys takaisin omalle paikalle. Ai että sitä nauttii!
 
Tästä seuraa se, että ei tee mieli kuluttaa, koska siitä on tehty yksinkertaisesti mahdotonta. Kaikki häviävät. Katsojat, seurat, pelaajat, lajiliitot, halliorganisaatiot. Jos rahaa olisi enemmän, saataisiin pelien väliajoille  6 vuotiaiden 4 minuutin minilätkäpelin lisäksi muutakin täytettä (tässä ohjelmanumerossa ei sinänsä ole mitään vikaa,mutta kantaako se läpi erätauon?),  mikä taas houkuttelisi muitakin ihmisiä kuin vain tosifaneja katsomoihin viettämään aikaa. Tämän lisäksi rahaa jäisi joukkueiden ja pelaajien brändäämiseen ja tarinankerrontaan, mikä liikuttaa fanitavaraa.
 
Myynnin lisääminen ihmisjoukolle, joka on vaivautunut paikan päälle ja vielä maksanut siitä,  ei oikeasti ole kovin vaikeaa. Ostaminen ja nauttiminen täytyy vain tehdä helpommaksi. Tämä ei koske vain alkoholia,  vaan kaikkea mitä tapahtumissa kaupataan.
 
Ratamoottoripyöräilyn seuraajana ja kevyenä harrastajana odotan todella paljon Moto GP:n rantautumista Iittiin ensi vuonna edellyttäen, että rata saadaan siihen mennessä valmiiksi. Moto GP:stä voidaan tehdä Suomelle kassavirrallisesti erittäin positiivinen tapahtuma työllistävästä vaikutuksesta puhumattakaan ja työllistämispalveluja ja vuokratyövoimaa tarjoaville yrityksille tämä on kiinnostava mahdollisuus. Moto GP:n saapuminen Suomeen mahdollisesti myöhemmin edesauttaa Formula 1 sirkuksen rantautumista Iittiin.
 
Nyt,  kun on järkeilty, että tarjoilu jalkakäytävän yli terassille ei tarvitse enää erillistä ojentajaa,  niin eiköhän kokeiltaisi start-up hengessä löysentää muutakin sääntelyä. Jos homma ei toimi,  niin aina voidaan palata vanhaan,  turvalliseen kaikista huonoimpaan vaihtoehtoon.  
 
Back to top